A fejlesztõk megpróbálták pontosan annyira élethûre alakítani a játékmenetet, hogy az még ne menjen a játszhatóság rovására. Például nincsenek elsõsegélycsomagok, viszont ahhoz, hogy valaki meghaljon, még a legerõsebb fegyverbõl is legrosszabb esetben két találat szükséges (csak ha lábra megy). Az élethûség a fegyverek kialakításában is alapvetõ szempont volt, a játékban található modellek egytõl egyig megtalálhatók a valós életben is, azoknak szinte pontos másával találkozhatunk egy-egy akció közben. A fegyverek alapvetõen két csoportra vannak osztva: a pisztolyokra és a vállfegyverekre. A vállfegyver lehet géppisztoly, sörétes puska, vagy karabély, azon belül gépkarabély, félautomata, vagy forgó-toló záras mesterlövészpuska. Mindkét típusból egyet-egyet vihetünk magunkkal induláskor, melyeket vásárlással szerezhetünk meg. Minden megölt ember ($300) és megnyert kör után pénzt kap a játékos – a gyõztes csapat tagjai nagyobb összeget. Túszok illetve csapattársak sebzéséért, megöléséért pénzmegvonás jár.
A játékot két csapat játssza, a terroristák (Terrorists, röviden T) és a terrorista-elhárító alakulat (Counter-Terrorists, röviden CT). A játék körökre van osztva, minden kör elején mindkét csapat teljes létszámmal indul. A kezdõ területen van lehetõség arra, hogy a csapattagok fegyvert, páncélt, és egyéb kiegészítõket (gránátok, lõszer stb.) vegyenek, majd indul a kör, melyben mindkét csapatnak egy adott feladatot kell végrehajtania. A feladatok [szerkesztés]
A pályák a feladatok szerint lehetnek CS (counter-strike), DE (demolition), AS (assassination), ES (escape) és FY (fighting yard) típusúak.
* A CS típusú pályákon a CT-k feladata a terroristák fogságában lévõ túszok megkeresése, és a kezdõpontjukra történõ kimentése. A terroristáknak természetesen ezt kell megakadályozni, tehát itt gyakorlatilag a CT-k támadnak, a T-k védenek. * A DE típusú pályákon két célpont van. A T-k feladata felrobbantani ezek közül az egyiket. A két célpont között tetszõlegesen választhatnak. Az egyik T-nél van a bomba, ezt a hátán lévõ hátizsák jelzi. Ezt a célponthoz eljutva élesítenie kell (alapban 5-ös gomb, és tûz gomb nyomvatartása), és szervertõl függõen 35-45 másodpercen belül robban a bomba (de ez lehet kevesebb vagy több is). A CT-knek ezzel szemben a bomba lerakását kell megakadályozniuk. Ha a T-knek mégis sikerül beélesíteniük, akkor a hatástalanítást kell elvégezni. Ez bombahatástalanító készlet (defusal kit) nélkül 10, defuse kittel 5 másodpercig tart, a use gombot kell lenyomva tartani a bombára nézve. Eközben mozdulni, ugrani nem tudunk. * Az AS típusú pályák már kihalóban vannak. A feladat nagyon egyszerûen hangzik: egy VIP személyt kell eljuttatni a pálya egyik végétõl a másikig. A VIP-t mindig az egyik CT játssza, õ vásárolni nem képes, csak az alap pisztolyt használhatja. Ha lelövik, a kört a CT-k elvesztették. * Az ES típusú pályák szinte teljesen eltûntek. A feladat a következõ: a T-knek el kell menekülni egy vagy két kijutási ponton, a CT-knek ezt kell megakadályozni. Ha az összes T meghal, vagy nem szabadulnak ki a rendelkezésre álló idõ alatt, a kört a CT-k nyerik. Ezeken a pályákon limitálva van a vásárlás. * A FY típusú pályáknak nincs tényleges konkrét feladat-tartalmuk, egyszerûen csak le kell lõni az ellenség összes játékosát. Ezek többnyire szórakozásra készített „fun” pályák, az ún. funserver-ek futtatják õket. * Az AIM típusú pályán a két csapat általában egymással szemben helyezkedik el, és egy bizonyos fegyverrel kell az ellenség minden tagját megölni. Ha a csapat egyik tagja átmegy a másik fél területére (rushol), akkor a szerver szabályai szerint kirúgható a szerverrõl. * A GG (GunGame) típusú pályákon a játékos a fegyvereket egy adott sorrendben kapja (általában AWP-tõl a pisztolyokig lefelé, majd gránát és kés), de akár ez fordítva is lehet. A játékos mindig akkor lép a következõre, ha az elõzõvel teljesítette a követelményt, ami általában egy gyilkolás az adott fegyverrel. Az nyeri a játékot, aki elõször teljesíti az összes fegyvert. * A KZ típusú pályáknál általában csak a CT-csapat szerepel, a lényeg csak annyi, hogy végig kell ugrálni az általában falon elhelyezett kiálló elemeken a pálya végéig, ez mehet idõre is a pálya elején elhelyezett gombbal. * A ZM típusú pályákon a Zombik és a CT-csapat (még ha a karakterválasztásnál valamelyik terroristát jelölted be, akkor is kék lesz a neved, tehát CT vagy) harcolnak egymással. A játék általában úgy kezdõdik, hogy 1 CT átváltozik Zombivá, majd karmolással megfertõzheti ellenségeit, majd a legutolsó CT-nek teljesen 0-ra kell vinnie az életét. Fejlettebb pályákon már megjelenik a Nemesis (Zombi) és a Survivor (CT) karakter, amiknek általában 10000 fölött van az életpontjuk, és elég erõset ütnek (a Survivor persze lõ). Itt a gránátok is átváltoznak: SG grenade>Lámpa, HE grenade>Égetõ gránát, vagy a zombiknál fertõzõ gránát, Flashbang>Fagyasztógránát.
Kifejezések
* Rush: Gyors támadás. Például, ha egy bombás pályán, ahol a terroristák feladata, lerakni a bombát, a CT-k dolga pedig a védés, rushnak nevezzük, ha a CT nem a lerakón elhelyezkedve próbál érvényesülni, hanem agresszíven rátámad a terroristákra, ezzel meglepetést okozva nekik. Fontos megjegyezni, hogy egyes publikus szervereken, valamint társaságokban a CT-ként való rusholás tiltott lehet, de mindenképp kiemelendõ, hogy semmilyen hivatalos verseny szabályzatában nincs erre való korlátozás. Tehát mindig figyeljünk oda az adott szerver házi rendjére! * Camp: egyhelyben állás, az ellenfél bevárása. Túszos pályán a terroristák feladata a campelés, ellenben a CT-k nem tehetik, mivel az õ feladatuk a rush, vagyis a túszokhoz való eljutás. * Headshot: fejlövés * Noob, Láma: A noob szó magyarul kezdõt jelent, arra szokták mondani, aki gyengén játszik, a lámát pedig arra, aki ostobaságokat mûvel, beszél. * Cheat, cheater: csalni, csaló. Olyan személy, aki segédprogramot használ, hogy a növelje a pontjai számát. Pl.: Wh (wallhack, falon átlátás), vagy aimbot (automatacélzás), speedhack (játékos extra gyors mozgása)
Fun Mapok témái
A FY típusú lapok, melyek „csak” az ellenség lelövésére készültek, a következõképpen ismertek (a pro csézõk számára): Ha egy fegyver (például AWP) nevével indul a map, az többnyire azt jelenti, hogy a pályán csak az adott fegyverrel lehet „menni”.
* 35hp - 35 életerõvel (HP) játszható, általában késelõs pályák * 1hp - 1 életerõs, általában késelõs pályák o Akad köztük pisztolyos is, de 1 lõszerrel, tehát ha nem pontosan célzol…